tiistai 18. syyskuuta 2012

Pähkinätuorejuustokakku

Tämä ohje on siis Nigellan uudet herkut - ohjelmasta. Harmi vaan, hän ei sano kaikkia raaka-aineita, joten osa raaka-aineista ovat "noin" määriä. :)

En ole VIELÄ ;) kyseistä kakkua kokeillut, mutta tarkoituksena on ensi kuussa tätä testata. Muokkailen sitten tarvittaessa ainesosien määriä. Ohje menee kutakuinnkin näin:

Pohja

200g     keksiä (esim. Digestive)
100g     tummaa suklaata
50g       suolapähkinöitä
50g       voita

Sekoita kaikki tehosekoittimessa ja painele esim. irtopohjavuoan pohjalle. Halkaisija 25cm. Laita pohja jääkaappiin täytteiden tekoajaksi.

Täyte

500g     tuorejuustoa (huoneenlämpöistä, jotta täytteestä tulee samettisen pehmeää)
n.2,5dl  ranskankermaa
3           munaa
3           keltuaista
2dl        sokeria
n.3dl     maapähkinävoita

Sekoita kaikki keskenään ja kumoa pohjalle. Paista 170 asteessa n.50 minuuttia.

Kuorrutus

2,5dl     ranskankermaa
100g     maitosuklaata
30g       fariinisokeria

Laita kattilaan ja lämmitä miedolla lämmöllä. Sekoittele seos tasaiseksi. Älä keitä! Kumoa kakun päälle ja paista n.10 minuuttia. Anna jäähtyä ennen tarjoilua....Tämä on ehkä se haastavin osuus. ;D

3 kommenttia:

  1. Hih, "huoneenlämpöistä, jotta täytteestä tulee samettisen pehmeää"... :) Mä kun joskus harvoin teen jotain, niin se tapahtuu sen verran vauhdilla, ettei siinä ehdi tavaroita huoneenlämpöiseksi lämmitellä... :)

    VastaaPoista
  2. Elli, Elli! Munatkin vatkautuu paremmin lämpösinä ;D
    Mä oon joskus tehny sillei, et oon ottanu kananmunat illalla huoneen lämpöön, kun aamulla oon tehny kakkupohjan...samaa en kuitenkaan suosittele tuorejuustolle. ;)

    VastaaPoista
  3. No kananmunat on mulla poikkeus, mulla on aina muutaman päivän satsi munia huoneenlämmössä, kun meillä tehdään paljon munakkaita... Ja kyllähän mä sitten, kun oikein rupeen tekemään, niin teen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, niin kun vaikka pihvit otetaan kyllä jääkaapista reilusti ennen paistamista, koska eihän niistä muuten tule hyviä... :)

    VastaaPoista